Nu vänder vi blad…

 

2020 går obönhörligen mot sitt slut och som de flesta andra är jag väl nöjd med det.

Det har ju inte varit något vanligt år precis. I fjol i december när jag skulle lösa biljett till konferensen i Tucson var det litet för mycket som strulade. Sedan när jag hade fått fram en flight var det något som sa mig, ”nej du skall inte resa”. Varför? Jag hade ju varit med på konferenserna sedan 2008 och hade talartid och allt. Efteråt är jag väldigt tacksam för jag sparade ju flygbiljett, konferenslogi och avgifter. Jag våndades dock av att inte veta och vred mig som en mask i en myrstack. Vad skulle hända? Var det något med familjen, eller?

Det visade sig vara pandemin, som enligt folkhälsomyndigeten INTE skulle sprida sig i Sverige och så hade vi ju så god beredskap. Liknande hörde jag i början av februari i en direktsändning från Vita Huset där 10-talet experter uttalade att det var ingen fara för USAs befolkning. Det var bara för att lugna folket, så att inte börserna skulle gå ned. Då förstod jag att USA visste mer, de har ju en omfattande underrättelseverksamhet och att pandemin skulle bli verklighet. Pandemin var ju förutsedd att komma, det var inte frågan om den skulle komma utan när.

Till Sverige kommer det varje dag direktflyg från smittade länder. Passagerarna kontrolleras inte alls här. Nu har julflygen börjat gå igen – till Kanarieöarna med Dan Eliasson, MSB, men han kanske hade glömt armbanden för han kom ju hem igen (till allt elände) som någon sa.

Kanske smittas inte regeringen, för sedan Stefan Löfven barskt talat om för svenska folket vad man INTE skulle göra, gick han ju själv till Gallerian och julhandlade liksom parhästen Lena Hallengren. Magdalena Andersson har åkt till Sälen av alla ställen. Morgan Johansson var litet sparsammare för han gick på julrean.

Nu är det ju inte förrän 7 januari (2021!) munskydden (motvilligt) skall på – om det är trångt förstås. Viktigt att påpeka är att WHO, ECDC, CDC samt 170 länder i världen vill eller har lagt tvång på att använda munskydd i publika sammanhang, säger professor Fredrik Elgh.

Men det var ju ÖVRIGA världen det. Det berör inte Sverige!

Nu vill jag önska er alla ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR och ett bättre år. Men någon överraskning kommer det nog att bli ett bra tag in på 2021 också... Det gäller bara att inte vara rädd för det vi inte vet något om. Det kan ju bli till det bättre!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0