Norska hemvärnet ocn Black Friday

 
 
 

Norska hemvärnsmän står vid svenska gränsen för att förhindra svenskar komma in i Norge. Ett tillstånd som inte har funnits sedan andra världskriget, fastän då var det tvärt om. Då var det svenska soldater som hindrade norrmän, så även den norske kungen att komma in i Sverige.

Ser man på dödssiffrorna i pandemin är det lätt att förstå. Norge liksom Finland hade 300 – 400 döda, Sverige närmare 7 000!

 Den 25 februari skrev Folkhälsomyndigheten att risken för allmän spridning i Sverige är "låg". Den allmänna smittspridningen drog igång rejält. I månadsskiftet jan/febr hade jag hört på en TV-sändning från Vita Huset där 10-talet experter uttalade att det var ingen fara för USAs befolkning. Det var bara för att lugna folket, så att inte börserna skulle gå ned. Då förstod jag att USA visste mer, de har ju en omfattande underrättelseverksamhet och att pandemin skulle bli verklighet.

Men vad händer när jag påpekar detta? Jag blev rejält åthutad! ”I en pandemi skulle ju Sverige hålla ihop. Utvärdera fick man göra om något år.” När vi alla var döda! Mot ren dumhet finns inga vacciner!

I Sverige kommer det varje dag direktflyg från smittade länder. Sverige bygger inga murar, sa Löfven. Passagerarna kontrolleras inte alls här. Och alla nyanlända, oavsett corona eller ej, 100 tusen på ett år läste jag på ett ställe.

Den 16/4 sa Anders Tegnell att Stockholm kunde få flockimmunitet så tidigt som i maj månad. Att covid-19 inte var någon vanlig influensa hade han tydligen inte reda på.

Så sent som i somras, när coronapandemins omfattning borde ha stått klar för myndigheterna och det rådde enorm brist på skyddsmaterial för vårdpersonal, eldades 72 ton skyddsutrustning från Socialstyrelsens nationella beredskapslager upp på kraftvärmeverket i Västerås, bland annat en miljon handskar och 235 000 operationsmunskydd. Tänk inom äldrevården hur många som hade varit tacksamma om de haft något att skydda sig med!

IVO har med all rätt kritiserat hanteringen! Överlagt mord, säger läkare. Varför reagerar inte ALLA människor? Man har ensidigt hört Tegnell i media och likt tyskarna på 1940 talet tror man på det regeringen säger.  Det kanske är läge att återigen påminna om Martin Luther Kings visa ord: ”Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad och du är inte bara ansvarig för det du säger utan även för det du inte säger”. Tack alla ni som reagerar!

”Plötsligt gällde inte den heliga nationella trossatsen ”allas lika värde” längre. Det behövdes bara ett litet virus för att sätta människovärdet i gungning.

Tänk på det nästa gång ni hör någon politiker orera om ”allas lika värde” och mänskliga rättigheter när det handlar om migranter som får uppehållstillstånd, rättigheter till bidragsförsörjning, sjuk- och tandvård, bostad, utbildning, svenskundervisning och mycket mer bara de sätter foten på svensk mark.

Det är de gamla som nu dör på äldreboendena som har arbetat ihop den välfärd vi så generöst bjuder migranterna på. Jag är inte helt säker på att de gamla skulle ha instämt i prioriteringen om de hade fått en chans att yttra sig innan de sövdes till döds med morfin.”

Så skriver Julia Caesar, visst har hon rätt! Tror inte att de som pratar om ”värdegrund” har satt in det i sitt etiska sammanhang!

Det är nästan litet Black Friday över hela Sverige. Vi blir mer eller mindre lurade vad vi gör. Jag tänkte att jag skulle beställa ett nytt läppstift på KICKS, när det var 25 procents rabatt. Det var bara det att de hade slutat sälja mitt märke Coco Chanel, det såldes i specialaffärer. Där var det inga 25 procent, men en hög frakt. Ja, tänkte jag, men det blir ju smidigt att få det i postlådan. I helskotta heller. Det skickades med DHL till OK i Årjäng, 3 mil bort – liksom mina tulpanlökar.

Men nu är de hämtade, jag fick minst 20 nya + de 20 lökar jag beställt och läppstiftet i en stor låda samtidigt. Så till våren har jag chans att bli vacker och omgiven av tulpaner – om de hinner rota sig under löven och om inte sorkarna har ätit upp dem förstås. Om inte om hade varit i vägen hade kärringen skjutit björnen, brukade man säga förr. Ha det, som våra kloka norrmän säger!

 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0