"Snäll" som Einhorn

 

På en tredjedel av Stockholms äldreboenden finns nu coronasmittan och hemtjänsten har förvandlats till dödsfälla.

Två äldre kvinnor i Lena Einhorns bekantskapskrets, som båda levde i sina egna hem i Stockholm, och som inte gick ut har drabbats av covid-19.

I båda fallen var hemtjänsten den enda kontakt kvinnorna hade haft under minst en vecka innan de blev sjuka.

Det är uppenbarligen inte en tillräcklig försiktighetsåtgärd att hemtjänstpersonal ombeds att inte arbeta om de har förkylningssymptom.

Anledningen är förstås att coronavirusinfektion ofta är symptomfri – alldeles särskilt hos yngre människor. I Sydkorea, där man testar brett, utgör 20-29-åringar den största gruppen smittade. Men denna grupp har mycket sällan symptom.

Studier har dessutom klarlagt att smittöverföring kan ske även från symptomfria bärare av coronaviruset.

Den ena av de två kvinnorna, den kvinna som ännu lever – skickades två gånger av hemtjänstpersonalen till sjukhus med ambulans, på grund av sin höga feber.

Och båda gånger skickades kvinnan hem från sjukhuset, med taxi! Hemma är hon fortsatt skött av hemtjänsten.

I en situation där personal som sköter äldre människor inte regelbundet testas för coronavirus – vilket inte görs inom hemtjänsten – och i en situation där denna personal utsätts för stor risk att själva smittas, och att föra infektionen vidare, så finns det, om man vill bibehålla ett system där de äldre fortsatt bor hemma ett minimikrav som måste tillfredsställas.

Det är att all hemtjänstpersonal bär skyddsutrustning, inklusive munskydd, säger Lena Einhorn.

Jag kan inte skriva om Lena Einhorn utan att nämna hennes pappa.  Det var någon gång på 1990-talet. Jag var tillsammans med min kurskompis barnmorskan Kerstin Eriksson på en konferens i Göteborg. I panelen sitter bl.a. Sven Hulterström, som varit socialminister 1989 – 1990, och enligt honom var det inga problem med äldrevården. Jag hade ju hört hans företrädare Gertrud Sigurdsson prata om detta så jag begärde ordet och konstaterade: ”Ingen vet hur framtidens äldrevård skall kunna klaras, sa Gertrud Sigurdsson, men enligt Hulterström är det inga problem alls. Det är ju tur att någon har svaren”. Tystnad följde.

Efteråt känner jag en stor hand på min axel, det var Jerzy Einhorn som säger: ”Tack skall du ha. Det var bra det där du sade”. Gissa om jag kände mig nöjd!

Jag skulle tro att Jerzy från sin himmel nu säger samma sak till sin dotter Lena. Brodern Stefan har ju skrivit ”om konsten att vara snäll” men håller säkert med, det är inte snällt att vara tyst när gamla far illa pga Svenska modellen att ”stanna hemma” och INTE testa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0