Längsta natten, men ingen hälsovårdsnämnd

 

I natt är det årets längsta… Men på datorn verkar det som det skulle vara den sista. Alla skickar ut ALLT före jul. Jag trycker bara på delete, men sedan efter jul kommer man på att det var något man skulle ha sparat i alla fall.  Jag har plockat ihop litet julblommor för utplacering när jag har fått på juldukarna, tillsammans med tomten med blå mössa, också från Gyltenäs. Grannarna har inte bara alpackor, de har även får och tovar ihop hur fina saker som helst.

Det kanske är tur att ha ett hem som man måste städa, även om det inte är hälsovårdsnämnden ( om det heter så nu för tiden), utan Jesusbarnet som kommer till jul. En del har fått lämna sina kära, denna vecka har det varit två begravningar efter människor som kommer att saknas. Som min kusin sa när han höll ett så fint tal efter sin far ”Du var den bästa pappa men kunde ha”. Han hade så rätt!

Hans farbror talade också om sin storebror som bara misslyckats med en sak i livet, nämligen att uppfostra sin lillebror. Även det hade han nog lyckats med! Talet avslutades med Bo Setterlinds fina dikt ”Det gick en gammal odalman och sjöng på åkerjorden. Han bar en frökorg i sin hand och strödde mellan orden…  …och när jag somnat började han gå. Döden tänkte jag mig så.”

Livets slut och livets början… Med detta önskar jag alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0