Edgar Mitchell fattas oss...

“We must learn to live in, honor and love the universe we live in, whatever it is. It is what it is, although we do have the ability to interact and shape it in certain ways, but mostly the capability to shape ourselves to exist within our universe as best we can.”

Detta är några rader ur ett mail jag fick från Edgar Mitchell, astronaut på Apollo 14 och grundare av IONS, Institute of Noetic Sciences är en ideell organisation som arbetar för att stödja individuella och kollektiva omvandlingen genom medvetandet forskning, omvälvande lärande och engagera en global gemenskap i förverkligandet av vår mänskliga potential.
Det var inför min första bok om medvetande som jag kontaktade Edgar Mitchell och jag träffade honom också senare på en SAND i San Jose.
Tyvärr hann jag aldrig fråga honom angående hans samarbete med Olle Jönsson, Jonsson i USA. De hade nämligen telepatisk kontakt när Edgar Mitchell var på månen och det anmärkningsvärda är att kontakten skedde direkt, utan tidsfördröjning.
Det är något speciellt med alla månfarare, ryssar har blivit djupt kristna osv. Vad som händer kan vi bara spekulera i.
Edgar Mitchell dog 4 februari. Jag har fått påminnelse om att skicka en kondoleans. Förmodligen kommer hans minne – liksom Karl Pribrams att högtidlighållas på Science of Consciousness konferensen i Tucson i slutet av april.
Albert Einstein hade en diskussionspartner, David Bohm, som i sin tur hade en diskussionspartner Karl Pribram, som jag träffade på konferensen i Salzburg 2007. Jag hade då ingen aning om att det var något speciellt med Karl Pribram, men jag fäste mig vid att hans replik när Stuart Hameroff pratat, ”det där sa jag innan du var född”.
Jag utvecklade också kontakten med Karl Pribram. "Neither Dennis Gabor, David Bohm nor I think (thought) of the Universe as a hologram. The holographic arrangement is an enfolded (implicate) background for the space- time universe we navigating. It is a potential reality rather than the experienced reality that we navigate", says Karl Pribram.
Jag bad honom också om hjälp med ett abstract till konferensen I Hongkong. Här är hans svar:
Ingrid: HOORAY You have finally got an excellent abstract. Congratulations, and best for a most HAPPY NEW YEAR. Karl Pribram
Karl Pribram dog i fjol, Edgar Mitchell 4 februari i år… Men en annan man på fotot, Henry Stapp, kommer att prata i Tucson. Det gäller att ta vara på människorna så länge de finns…
Det är många som fattas oss…

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0