Vårbekymmer och våra bekymmer

I dag kom äntligen min deklarationsblankett. K 10 och N3 skulle med också, dem hade jag glömt. Hjälpblanketterna för räntefördelning och expansionsfond liksom NE är klara, men när maken skulle göra sin K4 kom min migrän. Han var som den gamle grannen, som inte hade reda på siffrorna…
Men K4 har jag sagt att han får göra själv…
Sedan när jag tog mitt kaffe utomhus i lä och till en tveksam sol fick jag se sädesärlan. Ja, visserligen har den lilla trippelinan kommit till andra ställen tidigare, men 10 april är ett ”sädesärle-datum” jag har i huvudet. Jag kommer så väl ihåg för länge sedan när jag höll datasonen i handen – vi skulle väl gå och hämta posten då en sädesärla dyker upp framför oss. ”Mamma, jag vill ha den fågeln”, säger sonen.
Jag tog en joggingtur i vårluften. Där var fjärilar framme, både sorgmantel och citronfjäril, ett rådjur såg jag också, förmodligen en blivande mamma och så hade tranorna party, alla fem hade samlats.
Men älg är det mindre med nu, jag kommer ihåg mina älgmöten, hur älgen stod med framfötterna i vägkanten och skulle korsa vägen medan jag skulle rakt fram. När älgarna lägger bak öronen är de inte trevliga. Trevlig, men salongsberusad på äpplen var nog älgtjuren som låg alldeles bredvid vägen. Jag nästan ångrar att jag inte klappade honom… Men man vet ju aldrig med salongsberusade…
På hemvägen tog jag en titt på kalvarna… Dem klappade jag i alla fall!
Ja, Nordea har väl heller inte uppträtt riktigt seriöst – en statlig bank som uppmanat till rent bedrägeri för att slippa skatt. Biståndspengar går åt till att köpa en plats i FN:s säkerhetsråd och Sverige kritiseras för mängden av våldtäkter med bristande påföljd. Är detta verkligen Sverige?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0