Du tänker med 80 procent vatten

Nu är det litet mera normala temperaturer för maj. Ja, i morse var till och med åkern utanför vit av rim. Men det är tur att nätterna är så korta nu.

Jag fortsätter med min fascination för vatten. Ny forskning pekar på att vatten till och med deltar aktivt i kommunikationen mellan arvsanlag och proteiner. Utan detta samspel skulle livet som vi känner det helt enkelt vara otänkbart.

Vår kropp består till minst två tredjedelar av vatten. Hjärnan innehåller exempelvis 80 procent vatten. När hjärnans vävnad omsätter glukos från blodet till syre och energi, som förbrukas i hjärncellernas kommunikation, producerar den vatten. En människohjärna producerar 50 ml vatten per dygn och innehåller cirka en liter vatten. Således är hjärnans vatten helt utbytt på cirka tre veckor. Vår kropp innehåller mest vatten i fosterstadiet och något mindre när vi är barn. När vi blir gamla sjunker vattenhalten i vår kropp.

Kommentarer
Postat av: mingla

Får jag fråga dig en sak angående blogging till ett skolarbete som jag har :) ?

2008-05-13 @ 09:32:26
URL: http://heymingla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0