Ambassadör - från elektronikåtervinnare till författare

Denna vecka har jag som en Ambassadör för kvinnor företagande varit inbjuden till landshövdingen. Trevligt! Nej, vad säger jag! Män (för det är huvudsak män) som upprepar "trevligt" eller "intressant" när man berättar något ger jag inte så mycket för.
Det var i alla fall trevligt att träffa landshövdingen, de kvinnliga ambassadörerna och vår ledare Kerstin, som håller samman ambassadörer från tre län. Likaså vår första värmländska ledare när nu projektet avslutas.
Det var 2008 som projektet startade. Då var jag - sedan 1994 - en av Sveriges första elektronikåtervinnare. Jag fick idén till elektronikåtervinning när jag som landstingsledamot, för att lära mig mer, gick en Mastersutbildning i folkhälsovetenskap.
Under kursen i miljömedicin pratades om nästa stora avfallsproblem, elektroniken, fick jag se min son och hans kamrat tillverka kretskort på spisplattan. Helt plötsligt "ramlade polletten ned", vi hade ju ett problem… Här fanns ju kunnandet. Varför inte göra något åt det? Varför inte i Årjäng.
Efter ett halvårs informationssamlande startade vi upp Return AB, en av de första elektronikåtervinningarna i Sverige. Vi for på mässor och växte … och växte… Upp till 28 anställda var vi.
Men 2006 kom jag av en slump med på en internationell konferens på Hasselbacken i Stockholm. En konferens om medvetande, och sedan var jag såld. Nu är jag bara författare -med världen som arbetsfält.
Året därpå, 2007, hade Toward a Science of Consciousness en konferens i Salzburg i Österrike, där bl. a Karl Pribram höll ett uppskattat föredrag. (Albert Einstein hade en diskussionspartner, David Bohm som i sin tur hade en diskussionspartner Karl Pribram). Jag träffar vetenskapsmän som skriver i mina böcker. Edgar Mitchell som gick på månen. Deepak Chopra skulle skriva förord, men det kom aldrig… Russell Targ, som skrivit i "Aspects of Consciousness" träffade jag nu på konferensen i San Jose. Han är också en av de personer jag skickat julkort till i veckan, det tar ju tid om de skall komma fram över hela världen…
Detta var visst fjolårets internationella julkort…

Kommentarer
Postat av: Inga M

Låter trevligt i alla fall att träffa spännande människor som vill nåt!

Svar: Tack Inga! Ja, det är allt roligt. :)
Ingrid Fredriksson

2014-12-14 @ 20:46:38
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0