I dag kom tornsvalorna - sommar i tre månader

I dag kom tornsvalorna. Sriii, hörde jag i morse och sedan fick jag se dem. Underbart, då är det sommar i tre härliga månader. De kom till syrener och fruktträd i vackraste blom, ja även liljekonvalj och rönn blommar denna verkligen hänryckande PINGST. Nu är det årets vackraste tid även om skomakarens semester är slut. ”Mellan hägg och syren” är det ju som skomakaren sägs ha sin semester. Veterinären också, p-pillren var ju slut till vår lilla Tigra och när han kom tillbaka var de slut i hela Sverige. Något som förmodligen kommer att synas i katt-födelsestatistiken framöver. Mjau.
Måsparet har lagt sig på uthustaket, ja det kanske bara är på prov för jag är inte säker på att de har några ägg ännu. Men de är i alla fall trogna och tar sin fulla del av ruvningen både herre och fru. En dag kom det en rival, men då samlade herr mås tre andra måsar som kom och jagade bort inkräktaren. Inte heller korpen är välkommen. Han jagas intensivt och finner bäst att fly fältet.
Lika trogen är inte flugsnapparen. Han hade två fruar med sig till holken, som han förmodligen snodde från talgoxen. Är det de nya svenskarna han försöker efterapa? De kan ju ha fyra fruar de.
Göken gal i väster och sedan i alla håll. Det är litet speciellt när man hör göken, men dess familjeliv är kanske litet knepigt. Nej, gökarna är som bäst att bara lyssna på. När det gäller familjeliv så tacka vet jag måsarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0