Sju eller nio?

 

Sju sorters blommor- eller var det nio? För några år sedan var det en livlig diskussion om detta. Men drömde man inget under den korta midsommarnatten berodde det så klart på att man plockat fel antal blommor och placerat under huvudkudden.

Det är vanligt svenskt midsommarväder också. Det är väl nästan det enda svenska som får vara kvar för det är det ingen som rår på, hur PK man än är. Visserligen skyllde Lisa i Torp på Palme när det regnade i höskörden, men ändå. Högsommaren hade vi i maj, då det var det torraste jag minns. Så det är väl bara att välsigna regnet. Det är bra för havren och ”potätera”, sa man i min barndom.

Måsarnas tre ungar har tagit språnget ner på backen, ledsagare av sina föräldrar, och gjort tredagarsvandringen ner till sjön, men föräldrarna kommer fortfarande och vill ha frukost. Ibland är det fler måsar men då brukar de jagas och under tiden snor skatan en brödbit.

Ja visst ja, jag lovade att berätta om Barbro Vesterholm och hennes inlägg i folkhälsodebatten. När jag gick på Hälsovårdshögskolan i Göteborg planerade Edgar Borgenhammar och jag en etikkonferens där just Barbro Vesterholm skulle delta. Barbro har erfarenhet och kunskap. Hon pratade om alla äldre med livserfarenhet som bör tas tillvara, och så känner sig den litet äldre behövd också. Otroligt viktigt! Det behövs också boende där man kan få litet hjälp och tillsyn när man så behöver. Klokt! Barbro, f ö. mamma till Johan Vesterholm, Ledarsidorna, har åldern inne och vet vad hon talar om.

Riksdagen skall ju spegla befolkningen, de äldre är kraftigt underrepresenterade! Det skulle inte bli så mycket tokigheter annars!

GLAD MIDSOMMAR!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0