Etik, Ebba och telefonförsäljning

Vaknade kl. 05 med världens migrän. På byvägen får jag stanna för en fotgängare, en älgko, följd av två rödbruna och vingliga kalvar. Tåget gick som tåget och vips var jag i Uppsala. På hemvägen tog jag en tur till domkyrkan och hälsade på Swedenborg, vars rejäla sarkofag finns där.
Jag tog en tur bakom Gustavianum och skådade triquetran på en runsten sedan 973 innan jag tog tåget tillbaka till huvudstaden. Denna gång var det inget enkelrum ledigt men tjejrummet med kristallkronor fick duga. Det är ju ni som betalar! Tror inte det spelar någon roll, många andra spenderar nog vad jag sparar, men jag vill i alla fall vara ett gott exempel.
Kände behov att gå ut och bara sitta på en bänk. Något drar i mig så jag går in till Adolf Fredriks kyrka. Där faller mina ögon på Ebbas gravsten. Ebba som dog 7 april 2017 och som skadestånd har staten erbjudit föräldrarna ynka 60000. Skall aldrig glömmas, står det på gravstenen. Tor Modén låg till höger om henne. Hoppas att han fortfarande skämtar litet. Det kan behövas!
Dagen därpå är jag LEDIG. Det blir Gamla Stan, men på väg dit hejdar jag mig vid riksdagshuset. På programmet stod ”Telefonförsäljning” och ”Folkhälsa”. För att komma in måste man gå igenom en säkerhetsspärr – precis som när man skall flyga och så får man inte säga bä eller bu på läktaren.
Jag fick äran att lyssna till bl.a. Lars Beckman, som är min FB-vän, och som hedersamt tackade väster- partisten för att ha hållit med Alliansen för hårdare tag mot oseriös telefonförsäljning. Egentligen skulle det förbjudas! Fick ett säljsamtal, som jag lade på när jag handla i kiosken. Det var bra gjort, sa expediten och berättade om sin pappa som fått kronofogden på sig för att han var opererad i halsen och inte orkade säga NEJ när Postkodlotteriet ringt och sålt ett dyrt avtal. Just sådana saker pratade de om i riksdagen innan folkhälsodebatten, men den och Barbro Vesterholm (L) får jag ta nästa gång.
Medan jag varit borta hade jag fått tillökning också. Äggen hade kläckts i måsboet! Nu går det åt hembakt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0