Svarta kanter

 

Hörde i Värmlandsnytt en man berätta från Gustavsfors i norra Värmland att 1933 var det lika torrt och ännu varmare än nu. Då brann det också i hela Sverige och Nordvärmland hade två stora skogsbränder, som försvaret, 2000 man från Värmlands och Dalarnas regemente hade släckt på ett dygn, utan brandslang, flygplan eller helikoptrar. Det var inte bara en man som mindes, utan allt var dokumenterat också.

 

Bränder startar av åsknedslag, tåg, ovarsamhet med eld och av pyromaner inte av värmen i sig, oavsett vad ”de som vet bäst” säger. Bilbränder startas i huvudsak av att ”folk” som tänder på.

 

Det tycks också vara så att de största miljöivrarna är de som kör mest, med eller utan tunga stenar.  

 

 I fjol var det kallaste sommaren på 155 år. Jag tror inte termometern nådde 25 grader en enda dag på hela "sommaren". Men minnet är kort. Ett mannaminne räcker i tre år, sa en gammal skollärare. Det förefaller bli kortare. I fjol sa min bror att vi hade betalat för mycket i koldioxidskatt, för det är väl så att skatten är bra för miljön?

 

Vi får dock vara tacksamma över alla som släcker, oavsett om samordningen inte är som den skall. All kunna släcka bränder har väl som att kunna försvara sig blivit något av ett ”SÄRINTRESSE”, något som regeringar har kunnat spara pengar på. Pensionärer har ju också blivit ett särintresse i Sverige med nordens, ja t o m Europas fattigaste pensionärer. Men så har vi ju levt upp till ”HUMANITÄR STORMAKT!”.

 

Nej, nu får det vara slut på klagomål, jag njuter i alla fall av det vackra vädret, de underbara sommarkvällarna och att fladdermössen överlevt den gångna vintern också. Jodå, när jag var ute och kollade läget i natt, var det ingen brandrök men rikligt med fladdermöss, de kan ju trassla in sig i ljust hår, men jag klarade mig.

 

Och i kväll har vi fullmåne och en l-å-n-g månförmörkelse. Den får vi ta vara på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0