Lita inte på vad du ser!

Skönt att vara hemma igen efter månadens ”Uppsalaturné”. Tågen gick som tåget både dit och hem, helt otroligt! Hjälpte en ”överlastad” man, som kom från Sydney att hitta Arlanda Express. Där är det sommar nu och förmodligen betydligt varmare än här.
Julen var kvar! Allt från de vackra träden i Grums till älgarna på Sergels torg och belysningen vid Konserthuset. Ljusbelamrade träd lyste överallt, ja t o m en och annan julgran och någon adventsstake. De stora träden runt Fyrisån är verkligen pampiga. Det är nog bara här hemma som julen är helt väck.
En liten gammal man gick och tiggde i tunnelbanan. Det var svensk pensionär som ville ha litet hjälp till mat, inte öl eller alkohol, sa han. Jag som vanligtvis inte brukar ge pengar till tiggare som sitter utanför alla butiker kände i fickan och fick upp några mynt, åtminstone en guldtia och gav honom. Hans glädje gick inte att ta miste på, han önskade mig allt gott.
En annan man påpekade att man går på höger sida i rulltrappan. Jo, jag vet det, men med resväska att hålla i höger hand behövde jag hålla mig i med vänster hand. Jo, jo, vill man går det att reta sig på mycket!
Allt gick dock som smort, jag kom till Segerstedtshuset tillhörande Uppsala universitet, denna gråa dag och förundrades över vart det andra tornet på domkyrkan tagit vägen. Utsikten från fönstret var i exakt rätt vinkel för att det inte skulle synas. Omvärlden är inte alltid vad den ser ut för!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0