Från Carl i Hagen till Indien

 

Kunde inte låta bli att dela Carl i Hagens påstående att under vikingatiden var det två grader varmare, trots att det inte fanns så många dieselbilar. Han har ju rätt i att temperaturen växlat i årtusenden, men extremväder har ju blivit allt vanligare. Eller också kom det inte med i FB under vikingatiden.

I julstädningen föll mina ögon på en overhead över växthusgaser sedan jag läste miljömedicin. Koldioxid motsvarade 50 procent av växthusgaserna, men vad man på 1990-talet var mest rädda för var CFC, som orsakade ozonhålet och snabbt skulle ta bort skyddet för skadlig strålning. CFC, klorflourkarboner fanns i köldmedier och sprayflaskor. Våra dagar var räknade!

Men vart tog hålen vägen?  Nu är man mest rädda för att korna fiser och växthusgaserna. Sanningen är att gräsbetande kor är bland det nyttigaste som finns för vårt landskap, där djur betar kommer småkryp och fåglar tillbaka. Kött från gräsbetande djur är dessutom nyttig mat. Skall däremot varenda kines ha en bil ökar koldioxiden,(på 1990-talet var det om kineserna skulle kylskåp vi var rädda för), men sierskan Anna-Lena Vikström tror att vi kommer att fånga in gasen. Koldioxid tas också upp av allt som växer och att avverka regnskogar till förmån för öken är ju inte bra.

Terrorhoten är betydligt mer överhängande. IS krigarna har nu kommit ”hem” och Säpo har fått att göra. I Stockholm före jul för ett antal år sedan misslyckades ett terrordåd men på Drottninggatan ”lyckades” det. Säpo har gjort flera tillslag bl a i Strömsund och Sthlm i våras, och nu före jul. Tack Säpo för alla terrordåd ni stoppat!

Nu får vi förhoppningsvis som partiledarna ta julledigt. Jag fick förresten en fin julhälsning från Indien av en indier som tidigare beklagat att mina vuxna barn flyttat hemifrån. I Indien bor man alla generationer tillsammans så där behövs inga dagis. Vi är alla olika och jag vill med detta önska mina vänner en riktigt GOD JUL.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0