Tur att man inte är häst

Man är ju sig själv närmast, som jag sa en gång i en landstingsdebatt. - Nej, det är vi inte alls, replikerade den store Stig Gustafsson, landstingets ledare. – Som vi har satsat på Årjäng, folktandvård i Töcksfors, byggt nytt för äldrevården och satsat på Kyrkeruds folkhögskola, ändå orkar Ingrid Fredriksson gnälla, mullrade Gustafsson och trodde väl att han fått tyst på mig.
Jag upprepade vad han sagt, folktandvård, äldrevård och folkhögskola, men vad hjälper det den som blir akut sjuk i Årjäng på natten undrade jag. Detta var på den tiden jag stred för jourcentralen i Årjäng.
Men eftersom man är sig själv närmast skall jag berätta att jag har varit hos distriktssköterskan och tagit av förbandet på handen. Det var bara det att jag trodde att handen skulle vara bra då. Det var den inte… men den är i alla fall bättre!
På vårdcentralen satt ett gäng äldre herrar. De pratade om gamla minnen, ”Det är tur att man inte är häst för då bleve man skjuten om man finge ont i benet”, sa den ene. Sedan pratade de på hur samhället förändrats de senaste fem åren. Om allt våld och brottslighet av alla de slag, som inte fanns förr.
Jag tänkte på den gamla kvinna som brukar ringa när det blir för besvärligt. Gamla människor som har slut på matpengarna långt före pensionsdax. Men så har det blivit i Sverige numera. Pensionärerna är många, så Stefan Löfven lovade några hundralappar i skattesänkning nästa år – valåret. Tror dock inte att det var av omtanke med pensionärerna utan om de egna rösterna! Kan någon tala om varför pension beskattas högre än arbete?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0