Gamla synder och Nobel glömska

Jag fick lust att besöka Kåkbrinken och Gamla Stan, när jag nu hade en ledig eftermiddag i Kungliga Hufvudstaden. Eftersom jag ”bor” vid Hötorget tog jag tunnelbanan två stationer, förbi T-centralen till just Gamla Stan.
Det var vemodigt att se Kåkbrinken där jag brukade besöka min illustratör Hans Arnold. En ingivelse sa åt mig att gå uppför en gränd och där fanns Stortorget. Det var här som Stockholms blodbad gick av stapeln år 1520. Huvaligen!
Efteråt fick jag ju se Nobelmuseet och köpa nobelmedaljer i choklad, en passande present – om jag inte äter upp dem förstås!
Tänk inte bara pristagare var omnämnda utan även Lise Meitner, hon som kom på lösningen till atombomben, en lösning som Otto Hahn sedan snodde och fick medalj för. Lise Meitner var judinna och Otto Hahn var tysk! Jag väntade mig nästan att få se Rosalind Franklind också, hon som upptäckte DNA-molekylens struktur, något som Watson och Crick fick äran för, men det kanske kommer!
Jag frågade efter Marie Curie – frimärket och blev hänvisad till Postmuseet, men mitt emot låg en frimärksaffär. Jättetrevliga människor! Jag fick ett nytt märke som jag INTE skall klistra på några brev den här gången hur illa det än är.
Sen var det dags att åka ”hem”. Och på väg till tunnelbanan ligger Munkbrohallen, så jag fick litet käk till nästa dags frukost också.
I dag har jag INTE skrivit något om våldet, jo Stockholms blodbad förstås, men det är snart 500 år sedan så det är väl preskriberat!

Kommentarer
Postat av: Inga%2525252520Magnusson

Den här delen av Stockholm är inte utsatt för ombyggnadskaoset som annars härjar i huvudstadens centrum.

2017-03-24 @ 08:24:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0