Kommer det goda att segra?

Inget går upp emot att sova i den egna sängen och få gå ut i den svenska sommaren barfota. Nu har jag avverkat Uppsala och Stockholm, domkyrkan, Gustavianum med runstenarna bakom och Gamla stan med Storkyrkan och Nobel Museum. Allt på ledig tid. Men de flesta stockholmarna nu var turister, dels från landsorten (allt utom tullarna) dels från Kina.
Varför jag ”behöver” besöka Nobel Museet var att jag förra gången köpte en burk med Alfred Nobels chokladmedaljer, men de hade av någon oförklarlig anledning blivit uppätna…
Jag tog Tunnelbanan till Kåkbrinken (jag saknar besöken hos Hans Arnold!) och vidare till den gamla fontänen framför Nobel Museet där engelsmän drack rinnande vatten. Rören såg dock litet gamla ut…
Sedan gick jag in i Storkyrkan där bl.a. Olaus Petri ligger begravd och Sankt Göran och draken står staty. Det var Sten Sture d.ä. som på 1400-talet lät skapa denna fina staty efter en historia sedan 300-talet, där en drake kom och krävde barn att äta. Lotten föll den gången på prinsessan varpå riddaren kom och räddade henne genom att döda draken. Det goda segrade den gången över det onda. Kommer det att hända igen? Kommer det goda verkligen att segra? Och vad är egentligen ”gott” i den allt smalare åsiktskorridor de flesta försöker röra sig i?
Tillbaka till Hötorget, trampade i rester av mänsklig avföring framför Urban Delis uteplats, hämtar min väska och till tåget som denna gång faktiskt gick som tåget. Det var vara det att det var felvänt, så att alla som liksom jag beställt sittplats i färdriktningen fick sitta åt motsatt håll. Om sådant tycker jag inte! Men konduktören hjälpte mig till en plats avsedd för stockholmare som missat värmlandståget. Inget ont som inte har något gott med sig – för mig i alla fall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0