Ingen Afrikaresa

Det blev ingen resa till Afrika för tornsvaleungen som hade ramlat ur boet och försökte flyga litet för tidigt. Han var hur ungdomligt pigg som helst, flaxade med vingarna men det hjälpte inte att jag lyfte upp honom heller så han fick luft under vingarna. Han hade behövt ett par dagar till i boet… Vilka gripklor de har, men han släppte taget när jag lyfte honom. Han klättrade på min tröja och i mitt hår och kröp in i värmen i tröjärmen.
På kvällen placerades han i varm mössa i ett öppet fönster på andra våningen och jag hoppades att föräldrarna skulle vara kvar. På morronen var han pigg, jag tog honom ur mössan så att föräldrarna skulle se honom, men den kalla blåsten blev för kall. Han fick i alla fall en anständig begravning i den svenska jorden.
Det blir många begravningar denna sommar. I går var jag på en finstämd begravning i Silleruds kyrka och till veckan skall jag på begravning efter min granne. Det är så många som fattas oss nu!
Här i Sverige får man inte dricka vit mjölk längre utan att vara rasist. Och någon vänsterstolle skrev hur mycket vi tjänade på invandringen (sedan 1950-talet!). Erdogan hotar med religionskrig i Europa mellan islam och kristendomen. Det var inte så länge sedan många svenskar, t o m Fredrik Reinfeldt ville ha med Turkiet i EU. Tack och lov att Frankrike sa nej. EU var ju för freden, sas det… Jag får mer och mer förståelse för Brexit. Tyskarna har ju sin historia som gör att de tagit emot problematiskt med flyktingar (islamister), men Sverige har tagit emot ännu fler per capita.
”Halva Europa är islamistiskt, det skall bli hela” sa min medförfattare tillika professor från Sudan. Det är några är sedan nu, och jag trodde väl inte så mycket på det då, men nu börjar jag undra om hon faktiskt hade rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0