Djuren har också en själ, ett jag

Den vår de svage kalla höst. Ja, i det avseendet är jag nog svag för om hösten tycker jag inte. Sommaren rusade iväg, som somrarna alltid gör nu för tiden. Nu är det stilla under vindskivorna för mina kära tornsvalor har åkt till Afrika. De åkte innan den för sent kläckta ungen var flygfärdig.
Men vare sig det är fågelungar, kalvar eller människobarn har de så mycket instinkt och livskraft medskickad. Det är som det inte bara skulle finnas ett hjärta som slår i varje individ utan även en själ.
När jag läste etik pratades om att ”kvinna och foster var två skyddsvärda individer”, professorn berättade också rena skräckhistorier om när hon var ung och hade tjänstgjort under sena aborter. Bl.a. därför tycker jag att läkarna gör rätt när de försöker rädda liv på barn aborterade i vecka 22. All heder åt de överläkare som framträtt i TV! Vänsterradikalen från grupp 68, Torbjörn Tännsjö var för övrigt med redan på den tiden jag läste etik. Är kvinna och foster två skyddsvärda individer gäller det ju i än högre grad kvinna och barn!
Man hör så ofta ”att kvinnan har rätt till sin egen kropp”. Men är det bara kvinnans kropp om den rymmer ett liv till? Ett hjärta som börjar slå när det är tre veckor gammalt.
Med detta har jag inte sagt att jag är emot aborter – men jag är definitivt för allt liv men emot sena aborter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0