Måsen - men inte Anton Tjeckovs

I går morse var de bara här och väntade tålmodigt på sin smörgås. Jag försökte ta en bild, men den blev allt otydlig och på den som var bra hade måsarna redan flugit iväg.
Varför tycker jag det är så roligt med måsar? Jo, detta är fjärde året herr och Fru Mås kommer hit. I tre år har de byggt sitt bo på ett uthustak. Första året låg de och ruvade utan ägg men de två senaste åren har de fått ungar. Tre brukar det vara, som korpen har ett gott öga till så det gäller att inte mor och far är borta för länge.
När ungarna är kläckta hoppar de i backen och vandringen ner till vattnet börjar. Hur det går vet jag inte, men måsparet brukar komma och äta frukost i en vecka därefter innan de försvinner.
Än har de inte kollat sitt gamla bo men nu är de i alla fall här.
Sädesärlan kom redan i söndags och tidigt på morgonen kommer en stare och spelar så vackert. Ja, vackert och vackert. På våren är allting vackert!
Till veckan är det stilla veckan. Den brukar vara hektisk. Och värre och värre blir det. Bokföring och deklarationer har högsäsong nu. Och sedan har jag ju 1697 sidor att läsa in för mötet i Uppsala, lika många varje månad. Sedan läser jag på universitetet i Honolulu, förutom mina bokprojekt med världens främsta vetenskapsmän som medförfattare. Det låter som skryt men det är faktiskt sanning. Deepak Chopras medförfattare Menas Kafatos var ju min medförfattare och nu har jag nästan bok nr tre klar. Dessutom är jag revisor. Det håller nog inte att hålla på med ALLT samtidigt. Nej, men nu skall jag inte klaga, det är det så många andra som gör så det är redan upptaget. Man måste ju hinna njuta av våren också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0