Påskfrid?

Påsksolen skiner, taket är tvättat,,jag har blivit uppvaktad med påskbrev och påskblommor och och påskfriden har lagt sig. Åtminstone där jag bor. Annars är det oro och terror i världen. Runt om förföljs människor för sin tro. Det vi trodde var urmodigt och föråldrat har blivit vardag även hos oss.
Jag kommer att tänka på när jag och min dotter var i Tucson och träffade en av medförfattarna i min bok ,"Mysteries of Consciousness", Amna som är barnläkare och professor i Sudan. Amna var islamist, hon tog avstånd från det extrema men förklarade att halva Europa var islamistiskt och att det skulle bli hela Europa.
"Ja, till Sverige får de gärna komma, bara de anpassar sig", sa min dotter. "Nej, nej, en islamist kan inte anpassa sig, för oss gäller koranen", sa Amna.
Diskussionen tog fart. Jag hade faktiskt tänkt göra något annat den dag jag var ledig efter konferensen… Så kom jag på det, "det finns bara en Gud oavsett vad vi kallar honom, Allah eller något annat sa jag". Alla blev nöjda och frukosten kunde avslutas.
Vi har i vårt land rätt många flyktingar för vilka koranen och deras tolkning av densamma är viktigare än svensk lag. Sunni och shiamuslimer som är i fejd med varandra blir inte vänner bara för att de kommer till Sverige. I många fall är deras tro rent medeltida i våra ögon.
Att Islam inte går ihop med yttrandefrihet märker vi av genom att det som muslim är förbjudet att kritisera eller ifrågasätta sin egen religion (4:65, 24:63) På arabiska heter det Fitnah.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0