Smörhåla till tomten och glada barkborrar

Mellandagar med preliminära bokslut och allt som skall vara i sin ordning innan vi kan säga farväl till 2016… Jag tror jag har blivit litet lat… Men jag har i alla fall undertecknat min delgivning om vite ifall död ved avverkas. Ja, det är fullkomligt sant. Man äger inte sin skog längre. Skogsstyrelsen har bestämt att död ved skall ligga kvar i skogen. Det är bara att följa om man inte skall betala in det vite som man delgivits. Barkborrarna gläds säkert…
Jag är nog inte fullt accepterad av gårdstomten heller. Men i år ställde jag ut en skål med varm risgrynsgröt med smörhåla i på julaftonen. Hade han varit där och ätit? Nja, men det såg ut som han skulle haft näbb… och katten var där och slickade också. Men det är gammal rutin man måste följa att ställa ut gröt till tomten, annars kan han bli vresig och ställa till rackarskap under året. Sånt vågar jag ju inte riskera.
Eftersom jag inte är någon älskare av snö gillar jag den gröna julen. Om man inte vore så lat skulle man ju springa en sväng. Det är bara det att det blir mörkt så fort så jag klarar mig. En promenad i den sparsamma decembersolen hinns i alla fall med. Och här är jul- och nyårskortet jag skickade till mina internationella vänner. God fortsättning på julen och ett riktigt GOTT NYTT ÅR önskar jag er alla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0