Jultraditioner ger trygghet

Återigen har det blivit jul. Och man får väl vara nöjd över att det är det gamla vanliga julstöket, för det är inte alla förunnat. Världen har blivit oroligare. En rädsla som inte fanns förr gör att man ser sig för litet extra åtminstone när man besöker huvudstaden. De beryktade gängen utan fast bostad finns där - om man kollar förstås. Tiggarna finns också överallt, och sina behov gör de där det passar. Oavsett om det är vid Sveavägen där Olof Palme sköts eller ej.
Men traditioner ger trygghet. Jag minns en julafton när decembersolen sken och det var ännu mildare än nu, när mamma fotade pappa, min bror och mig bredvid oxeln därhemma. (Det är några år sedan, för pappa dog när jag var åtta år).
Undrar hur nästa jul blir. Var blir terrorattentaten då? För att de kommer att äga rum och mer frekvent är jag ganska säker på. Vi får hoppas jag har fel…
Jag kan dock glädja mig åt att jag lyckats sortera mina papper och noggrant städat huset. (Ja, kemiskt rent är det väl inte… men nästan). Det blir litet si och så under året, men till jul vill jag ha både rent och ordning. ”Negerjobb” tänkte jag, men så får man inte säga nu för tiden. Jag menar naturligtvis att det var ett stort jobb.
Jag har fått julhälsningar från ”hela världen”. Ja, det var ju en man som kallades så, men det var länge sedan, jag har fått hälsningar från mina medförfattare, av alla religioner, även islam. För en islamist gäller koranen över svensk lag, det är bara så, så att kräva att de skall anpassa sig till svensk lag är att ta i. ”Halva Europa är islamistiskt, det skall bli hela” var en av mina medförfattare övertygad om. Jag hoppas att hon har fel.
Nu skall jag lyssna på julmusik och njuta av tomtar och gran. Nu får det vara helg länge...
Har ni orkat läsa så långt önskar jag EN RIKTIGT GOD JUL och ETT GOTT NYTT 2017.

Kommentarer
Postat av: Inga%252520Magnusson

Jag har läst hit och är också oroad över utvecklingen som våra politiker inte verkar ha koll på. Men vi får hoppas på det bästa, det verkar ändå som att insikterna växer och vi får tro att det finns tid än att få fram kloka beslut. Ha det gott under helgerna!

Svar: Tack Inga! Det är skönt med likasinnade. Ha det gott själv med hela familjen!
Ingrid Fredriksson

2016-12-24 @ 22:07:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0