Andras pengar och vita fjädrar

Denna vecka har det varit utbildningsdag i Stockholm och sammanträdesdag i Uppsala med en dags mellanrum. Att åka t o r från Årjäng till Sthlm/Uppsala två gånger lät jobbigt och dyrt så jag ”fick” en dag ledigt i kungliga huvudstaden.
Min vana trogen bodde jag på vandrarhem. Nu var jag litet sent ute så att det blev ett mixat åttabäddsrum. En del kanske rynkar på näsan, men det är ju skattemedel som betalar och då skall man vara så sparsam det bara går. Inte tvärt emot, som man kan tro av alla berättelser om vad en del politiker och annat löst folk gör med andras pengar. Och så var det ju Etikprövningsnämnden, dvs allmänna medel, som står för notan.
Jag föredrar nog att bo i ett tjejrum… Men nu var det ju faktiskt en tjej, modell äldre, som blivit utslängd, som stökade till det. Hon pratade vid sig själv både i sömnen och när hon var vaken, dvs när hon inte snarkade och natten avslutades med att hon släppte väder så att det dånade i väggarna.
Oj, oj, oj… Jag kanske hade varit litet väl etisk i mitt val av övernattning… men det var ju för andras pengar…
Vädret var i alla fall inte att klaga på. Det blev en promenad i Gamla Stan, där jag med vemod passerade Kåkbrinken dit jag brukade gå för att hälsa på Hans Arnold. Vattendroppen som var hans sista tavla har jag som ett bokomslag. Originalet, tavlan, har bara rört sig en gång och då var det mittenfiguren som kom ut en liten bit. Det var så typiskt Hans Arnold så jag måste bara skratta.
Men var kom alla vita fjädrar från? Det var fullt utanför riksdagshuset och slottet och strandkanten ner mot strömmen var alldeles vit. Någon som vet? Hade några djurrättsaktivister varit framme och tömt Ikeas kuddar eller vad? Fjädrarna var i alla fall vita…

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0