Epigenetik, allergier oh råttskit

Björklöven tycks dra ihop sig igen, och tacka katten för det, 5 grader plus och regn! På sätt och vis är det ju bra för då hinner vi njuta av våren. Litet synd är det ju om alla som åker ut till stugorna nu på helgen.

-Men då får de väl städa inne i stället, sa någon, städa undan råttskit och allt… Hm, det finns alltid att göra! Men städa råttskit är kanske inte vad man drömt om när man skall hälsa våren välkommen.

Själv har jag känt mig som någon redovisningskonsult efter alla deklarationer och all bokföring. Jag måste ju börja med min poster. Jag har fått en poster godkänd till Toward a Science of Consciouness, konferensen som hålls i Helsingfors i början av juni. I år har jag ett nytt ämne, Epigenetik.

Epigenetik handlar om vilka gener som slås på eller av, om metylering med ett finare ord. Generna faktiskt ändras under livet och såväl positiva som negativa förändringar kan ärvas till nästa generation. Våra gener är som våra fingeravtryck, bara vi är bärare av dem.

Och sedan alla microorganismer. Det finns i vår tarm tre miljoner microbiotiska gener, 150 gånger fler än våra i vårt genom. Astma, allergier som har ökat lavinartat de senaste 10 åren är nästan okänt i U-länder. Våra tarmar mar blivit för rena! Här har vi i alla fall ett plus, vi som bor på landsbygden. Vi har en rikare tarmflora med fler microorganismer. Man tror nu det finns ett samband mellan många sjukdomar, ex. ADHD och bristen på microorganismer i tarmen. Nu ser jag fram mot att få påta i jorden, plantera om blommor och samtidigt förbättra mitt hälsotillstånd.

Jag har ett par bilder också, en på humlesurrande lönnblommor och en på ”julblomman” amaryllis, som blommar nu. Bättre sent än aldrig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0