Mo-dag eller Ko-dag

I går var jag på Mo-dagen. En jättefin tillställning som får fler och fler besökare varje år. För mig var det kanske Ko-dagen eftersom jag var där med en del av mina böcker och främst då Rosa Lyckans ko.
Rosa är ju en sann berättelse om min barndoms kor till nutid. Den innehåller allt om hur kor levde och lever, sett ur en kos perspektiv. Om hur livet på landsbygden förändrats från en tid då de flesta på landsbygden hade kor till nutid, med bara några få procent jordbrukare kvar.
Det var så roligt att vara i Mo, för Rosa härstammade ju från Mo där farmor och farfar bodde och Rosa var ju deras lysningspresent till Mamma och Pappa som ju flyttat över gränsen till Värmland. Det kom gamla grannar till dem och berättade om en häst de sedan hade köpt och hur Mamma kört hem denne i tömmarna över skogen. Fler grannar berättade roliga saker…
Jag träffade också en del gamla skolkamrater, ja, inte desamma som i fjol men det var jätteroligt. Min bror var också där, men hans bil börjar allt att bli gammal…. En T-Ford 1923.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Spännande evenemang! Kor är charmiga och speciella. Hörde just idag om några kor som rymde tidigt i somras vid utsläpp. De flesta kom tillbaka rätt snabbt men en blev gående på skogen och har setts i Bryngelsbyn och Grisebingen under sommaren. Nu kom hon tillbaka hem till Harnäs (var det väl) som om inget hade hänt. !!

2014-09-07 @ 15:26:32
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ingrid Fredriksson

Tack för kommentaren,Inga! Kul berättelse... hon kom tillbaka som inget hänt...

2014-09-13 @ 15:29:56
URL: http://ingridfredriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0