Svärmare och barnlöst äktenskap

I går kväll när jag satte mig på verandan för att bedövas av kaprifoldoften och spana efter fladdermöss fick jag se en jättestor svärmare, som flög mellan de blommande kaprifolerna. Den var uppskattningsvis sju cm mellan vingspetsarna och betedde sig exakt som en kolibri.

Var det någonting jag fått med mig från Arizona?



Nej, förmodligen var det en svensk svärmare, även om jag aldrig sett något liknande. Men när kameran kom fram i mörkret var den givetvis borta. Däremot fick jag se några lågtflygande fladdermöss, som inte heller fastnade på bild. Jag tycker i alla fall det är roligt att de finns kvar.



I morse när jag avnjöt mitt kaffe på ljugarbänken hade jag en fin utsikt över en stilla sjö med betande kor. Kan det bli finare? Måsparet satt också och tittade på mig. Men vet ni vad, efter att ha ruvat i en och en halv vecka har de övergivit sitt bo. Det blev kanske inga ägg, utan de förblir barnlösa. Det är i alla fall roligt att de fortfarande håller ihop, jag trodde först att det var maken som stuckit iväg på nya äventyr, men så var det inte. Flugsnapparen ser också ut att hålla sig i skinnet, eller fjädrarna kanske. De är ju annars kända för sina flera fruar…



Vallmon står i full blom under asken. Jag fick ju några blommor från mamma för länge sedan och sedan kom det upp en liten ask i blomsängen. Jag flyttade sedan ut den i trädgården och tur var väl det för den är inte liten längre. Prästkragarna sedan har redan blommat i minst en vecka. Minns ni någon maj med blommande prästkragar? Jag gör det inte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0