Artipelag och Sandhamn

Nu är jag hemma i Värmland igen efter inbjudan till Stockholms skärgård med både Artipelag och Sandhamn. Nya blommor har slagit ut, som "kolortblommorna" vid trappan. Det är en gammal växt av släktet malva, tror jag. Och den som har kommit upp vid trappen är vit - jag som alltid önskat mig vita kolortblommor och inte de rosa som växer litet överallt.

Jag fick dem väl som tröst för måsarna, som definitivt övergivit sin ruvning nu. Det är förståeligt, att ruva i veckor utan att det blir några barn kan inte vara så roligt.

Jag tog tåget upp till Stockholm denna gång, trodde jag. Men tåget går ju inte längre som tåget utan det blev buss i stället och en kul busschaufför att prata med. Han hade varit ute och rest ganska mycket och berättade roliga episoder från sina resor bl. a. när han varit i London och hans fru skulle shoppa. Vad skulle då han göra? Jo, på gatan satt en tjej och tiggde. Han betraktade folk som kom och gick förbi i en vid cirkel. Då satte han sig själv på gatan med en mugg som tiggare.

Litet färgad av detta gav jag de kvinnliga tiggarna i Stockholm några kronor tills växelkassan var slut och jag bara hade utländska mynt kvar, då blev det 50 cent till en ung tjej men en äldre kvinna fick syn på detta, kommer med ett tomt Ipren-paket och pekar på sin mage. Hon fick en 2 euro-slant och en likadan till, ungefär 35 kronor. Men hon var inte nöjd med detta utan förföljde mig och skulle ha mer. En svensk man i kostym, vit skjorta och slips satt också på Drottninggatan och tiggde. Han behövde hjälp till hyran för han var sjukskriven och hade flyttat och då hade han tydligen hamnat mellan stolarna.

Detta är egentligen bagateller vid tanken på politiken ute i världen. Putins personliga rådgivare har varit i Sverige och varnat för ett tredje världskrig om Ryssland stängs in i ett hörn. Det är givetvis Ukrainakrisen som ligger bakom. EU kanske har varit för pådrivande? EU som ju skulle vara till för freden. Bättre hade förstås varit om ett enat Ukraina själva fått ta de små stegen mot väst. Nu talas om Ryska kartor med Finland inritat och de facto står 3000 ryska soldater utanför den finska gränsen. Det är ju sådant som mycket väl kan ses via satelliter… Vad händer om Finland går med i Nato?

Björnen har vaknat och rustat upp, allt medan Anders Borg låtit ekonomin styra det svenska försvaret. Försvarsministern Mikael Odenberg avgick och den jättetrevliga tomhylsan tog över… Nu pratas om svenskt Natomedlemskap, allt medan Miljöpartiet och Fi går framåt i opinionsmätningarna. De och vänstern som inte vill satsa en krona på försvaret!

Förra gången jag skrev om försvaret uppmanades jag lösa ekonomin med en nödvändig upprustning. Det överlåter jag med varm hand åt dem som har makten och har sparat just på försvaret. Det tycks ha blivit som när Hitler ville låna stridsvagnar av Per-Albin Hansson. "-Skall du ha en eller två eller vill du ha alla tre?"

Nej, en dag som denna inför MIDSOMMAR skall jag väl inte låta bekymmer ta över!
Jag önskar er alla en riktigt trevlig MIDSOMMAR med färsk potatis, jordgubbar och vad som därtill hör. "Sedan går vi mot mörkare tider", som min son sade, lagom optimistiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0