Bestulen och utraderad

Jag var ju i Kungsträdgården i veckan på bokvernissage med Ma Oftedal. Jättetrevligt och bra organiserat av förlaget, Siljans Måsar! När jag skulle gå hem tog jag pengarna för sålda böcker och stoppade ner i väskan, men vips var väskan försvunnen! I väskan låg dessutom bilnyckeln och bilen stod 10 mil hemifrån, på järnvägsstationen i Karlstad. Reservnyckel? Jag hade en aning om att den skulle ligga i en annan väska, men min man hittade den inte…
Vägrade först tro att det var sant, jag har ju varit i Hongkong, fyra gånger i USA och i år har jag varit i Indien och Holland utan att bli bestulen på en krona! Men det var tyvärr sant! Goda vänner lånade mig litet pengar, bjöd på middag och skjuts dit jag bodde och så fick jag hjälp att spärra mitt kort. Gjorde också en anmälan till polisen.
På torsdag, när jag var hemma, ringde en man från en korvkiosk i Kungsträdgården. Han hade hittat min plånbok, givetvis utan pengar men med körkort och andra kort kvar. –När kommer du och hämtar den, frågade han. Jag bad honom skicka den, men ännu har den inte kommit.
Och väskan sedan, en stor svart skinnväska full i privata tillhörigheter, bl. a. en digitalkamera, så i dag blir det inga bilder, och ett A4 block fullt i kladd, men för mig var det viktiga anteckningar om ex. händelsehorisonten, köpebrev och mail till mina medförfattare ute i världen.
Även min e-legitimation var försvunnen på internet. Inte har jag något körkort heller… Jag finns helt enkelt inte… Men jag hoppas att de snälla och ärliga upphittarna av plånboken skickar den.
På onsdag skall jag till bokmässan i Göteborg. Det blir med viss nostalgi… Jag stod ju vid Korsvägen och väntade på spårvagnen när jag bodde i Göteborg…

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0