I am a soul - I have a body

Lördag var sista dagenpå konferensen i Indien. Då var jag först av alla i föreläsningshallen, för då började vi först kl 10.00 inte kl 9.15. Det hade meddelats per mail, så det visste ju inte jag. Men medan jag satt där kom ordföranden för universitetet, en äldre man som påminde om en åldrande president Obhama, och tog mig och en australisk flicka med och visade ett rumför den speciella tro de hade.
Paavo Pylkaanen från Skövde och Helsingsfors skulle prata. Paavo skulle enligt sitt abstrakt prata om Einstein, Bohr och Bohm. Jag tänkte fråga om hologram, för Einstein hade ju en diskussionspartner, David Bohm som i sin tur hade en diskussionspartner Karl Pribram och Bohm och Pribram slog fast att hjärnan var ett hologram och eftersom hjärnan var ett hologram måste hela universum vara det. Men Paavo nämnde inte hologram utan pratade i stället om kritisism.
Då konstaterade jag i stället att visst var kritisism bra inom vetenskapen för, som en biskop sa i Sverige, ingen har hela sanningen.
Sedan var det paneldiskussion som startade med Peter Walling. Han hade fastnat för några ord: ”I am a soul; I have a body”. Visst är det så! Jag kom att tänka på min vers till mammas minne: ”Fåglar, rådjur och katter undrar – var finns hon nu? I våra minnen och i en värld utan tid, utan rymd, kanske i vinden som runt Lyckan susar”.
Alla dagar bjöds vi på indisk lunch, jättegott, där var indiskt bröd, ris, grönsaker och olika röror att doppa brödet i. Jag åt med sked, jag och skippade brödet… Men jag kommer ihåg första dagen då vi inte visste om lunchen utan gick (tog cycelriksha) tillbaka till hotellet. Jag och Hari (professor från Indien) åt lunch tillsammans och efter maten tvättade han händerna…

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0