Tjusad orm i Indien

Vilken otrolig bilresa Mellanlandar i Helsingfors. Träffar svenskar som skall till Indien och se på tigrar. Välordnad flygplats med väldigt bra transfer. Sen middag på flyget och vaknar före frukost i Delhi.
På Delhi flygplats var det bra ordnat, lätt att få ut väskan, går till utgången och frågar efter Airport Express. Lätt att hitta, ingången var på andra sidan. På Airport Express var det tull och röntgen av väskorna. Något var skumt, det var min locktång som gav utslag… Tjänstemännen frågade varifrån jag var och om min ålder… Hmm…
Väl ute i Delhi nästan överfalls jag av dessa förare av gulgröna trehjulingar som alla skulle hjälpa mig… Ja, järnvägsstationen var ju på andra sidan, så det var väl ok. Men när jag kom dit hade jag ju ingen biljett, jag hade ju suttit i dagar hemma och försökt, men det hade varit omöjligt att lösa biljett.
Vi blev hänvisade till ett annat ställe för att ordna biljett… Det bar iväg… en litet skärrad känsla fick jag allt… Vart skulle han åka? Men till sist stannade han vid resebyrån. Jag frågade efter lucka 52, den internationella resebyrån, men det var givetvis inför döva öron… Nej, det gick inga lediga tåg den dagen utan det enda för mig var taxi, ville jag ha en liten eller mellan eller stor bil? Jag tvekade litet men bossen bestämde att jag skulle ha en rätt stor bil, för det gick fortare, resan ung. 20 mil, skulle i alla fall ta fyra timmar. Sedan skulle han ordna så någon hämtade upp mig och körde mig till Raja Ki Mandi kl 06.00 på måndag och även ordna med taxi från järnvägsstationen till Hotellet (nära järnvägsstationen) i Delhi när jag kom tillbaka. Priset var 18.000 rupies! Gjorde ett överslag… delade med tio och då blev det 1.800, nja litet mer för man skall ju dela med åtta… Men väskorna var tunga så jag sa ja.
Där var cyklar, cykelrikshas, oxtransporter och traktorer (utan båge eller hytt) på vägen. Det var också barn som tiggde. En liten söt flicka… Jag vevar med bilrutan och ger henne tio rupies… Så var det trafikstopp… Utanför bilrutan var det massor med försäljare… en bok om Taj Mahal, en apa, fjäderprydnader och halsband. Jag rar kort och vevar sedan upp bilrutan igen. En fjäderprydnad var kvar… så det blev till att veva ned rutan igen…
Chauffören stoppar halvägs till Agra. Kör in till en restaurang, men jag vill inte ha något att äta men köper vatten… Utanför står en ormtjusare och en man med två kopplade apor. När vi far tillbaka har ormen krupit ner i sin korg för att vila… Det är ansträngande att uppträda inför publik, och dessa betalade inte ens…

Kommentarer
Postat av: Ingrid Fredriksson

Det blev visst litet fel i början, bloggen skall börja med "Mellanlandar i Helingfors", men det var verkligen en fantastisk bilresa mellan Delhi och Agra.

2013-03-31 @ 18:43:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0