Verkligt kosläpp!!!

Sommar! Oh, vad härligt! Jag kommer just in med min kaffekopp från min stund på ljugarbänken där jag över blåklockor och vitmåra tittat ut över sjön. Mitt sällskap var i dag flugsnapparen, men han var inte svartvit i dag, antingen var det frun eller också hade han bleknat efter vårens kuttrasju. Det påstås ju att de kör med flera fruar, de rackarna…

En annan fågel, eller rättare sagt ett annat ljud jag hört måste komma från horsegöken. Jag kommer ihåg hur de gamla när jag var liten pratade på just horsegöken, som förr brukat höras men som sedan försvunnit. Horesgöken eller enkelbäckasin, som det riktiga namnet är, lät ungefär som en gnäggande häst fast inte riktigt ändå… Och detta magiska ljud har jag hört flera mornar i rad… Det är roligt när fåglar kommer tillbaka! Ett annat sommartecken är tornsvalorna som susar förbi i luften. Deras ungar ropar från vindskivorna någonstans när de hör sina föräldrar. Vankas det inte snart käk tro?

Nattskärra var en annan sommarfågel som försvunnit. Den brukade sitta i grusvägen på väg till ladugården när jag var barn. Sedan har den inte varit synlig. Jo förresten, den var med i fåglar som vi lånade för vår utställning som elektronikåtervinnare.

Nu skall det bli kosläpp! Min barnbok, Rosa Lyckans ko, den alldeles verkliga boken som Marja i Myrom illustrerat är på tryckeriet. Den kommer nog i slutet av juli. Då blir det verkligt kosläpp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0