Med 36 fruar...

Jag började skriva om min resa till Holland, men den svenska sommaren tränger sig på. Först var det korna. Boken om min barndoms kor, Rosa, Lyckans ko, illustrerad av härliga Marja i Myrom, kom från förlaget. Veckan som kommer skall vi verkligen ha KOSLÄPP. Det börjar på tisdag kl 18.00 när Marja kommer till Sillerud på Sellerevecka och sedan fortsätter det på onsdag kl 12.00, då vi har vallat korna till Årjäng.

Sedan har sonen riktiga nu levande kor, både Highland Cattle, med stora horn och köttras utan horn. Vi var och kollade djuren – de utan horn – åt honom. Jag tyckte jag hörde en ko råma långt borta, så jag gick och skulle kolla. Där var sankmark, ett dike med en spång över. Där låg det en ko. När jag skulle titta efter slog det som en stor gädda i vattnet. Kon hade fastnat i sankmarken! Kalven råmade!

Med förenade krafter, min man gick i vattnet och fick henne på rätt köl, lyckades vi få upp henne just när traktor, son med medhjälpare, stege och långa band kom till platsen.

Dagen därpå satte vi upp stängsel runt det sanka området. Vi höll på i två dagar. Den tredje dagen skulle vi gå och kolla att ingen ko gått igenom stängslet. När jag kommer in i skogen får jag se tjuren som ligger där. Han hade tydligen skadat sig, han gick upp men stödde bara på tre ben. Oj, oj, hämtade slaget hö och vatten åt honom. Han åt och drack med god aptit. Sonen tillkallades och konstaterade att ingenting var i alla fall brutet.

När vi sedan kom för att titta till honom hade han gått upp och var tillsammans med kor och kalvar. Men, vilken stackare, det var inte lätt att hoppa på tre ben inte. Jag skötte om honom några dagar, med vatten och en extra hög med gräs eller hö. Jag smorde foten där klöven tar vid med Tigerbalsam… Så började han plötsligt gå på foten igen. I går kväll var han helt bra, kanske viss hälta om man tittade noga.

Men så har ju stackaren 36 fruar också… Det är allt bäst att vara bra i bakbenen när man har så många fruar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0