Öst/väst och Swedenborg

Vilken strålande sensommar/tidig höstdag vi har! Själv har jag äntligen landat vid min dator nu efter förra veckans östkust och helgens västkust. Jag har känslan av att jag har många bollar i luften samtidigt och då gäller det att passa alla.

Det blev i alla fall en mycket lyckad tur till Stockholm/Uppsala. På bussen ”upp”, ja, vi säger ”upp” när vi åker till Stockholm, var jag precis så asocial jag behövde, så jag fick sitta fram, kunde ”bre ut” mig och läsa handlingar på vägen upp. Väl framme var det en väninna jag skulle till innan jag hämtade ut min väska ur förvaringsskåpet och gick  med ”Aspect of Consciousness”, ”Det finns ingen död” och ”H2O Bara vanligt vatten” till en bokhandel, där de glatt tag emot dem.

Dagen därpå skulle jag som sagt till Uppsala, så jag gick och köpte biljett och klippte mig innan tåget gick. Väl framme blev det under kaffet litet diskussion om hur statliga myndigheter hanterar våra skattepengar. Jag kunde då inte låta bli att dra mig till minnes hur det serverats underhållning, vin till maten och avec till kaffet, statligt betalt, i ett sammanhang där jag varit med, hur jag våndats men beslutat att hålla tyst. Det var på den tiden en viss kvinna var generaldirektör i den församlingen.

-Det är min syster det, sa mannen till höger om mig. –Ja, visst var det väldigt trevligt på den tiden, sa jag.

Efter sammanträdet gick jag till universitetsparken, för där skulle det finnas runstenar, bl. a. en med en triquetra på. En triquetra sedan 973 e. Kr.,  triquetra betyder ”treenighet” eller 12 dimensioner enligt en tysk professor. Den kan också ritas utan att lyfta pennan. Jag fotade runstenen och domkyrkotornen bakom Gustavianum.  Jag gick också in i domkyrkan och tittade på Emanuel Swedenborgs sarkofag.  ”Att människan efter döden är i besittning av alla sina sinnen och av varje minne, tanke och känsla som hon åtnjöt i världen, och att hon inte lämnar någonting kvar utom sin jordiska kropp”, sade Swedenborg (1688 – 1772).

Jätteroligt att denne store man vilar i Uppsala domkyrka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0