Fiberbredband

Fiberbredband nedgrävt, alldeles utanför fönstret. Efter många om och men är så fiberkabeln nedgrävd på rätt ställe, också. Först var det många funderingar, det var avloppsledningar  och vattenledningar, men det var klart att jag ville ha kabeln dragen till kontoret!  När den så skulle ut- stakas,  ja då blev det i alla fall på rätt sida huset.

I går var det grävstart för hela socknen och grävstarten skulle ske här kl 11. Men grävmaskinisterna började ju dessförinnan varpå min man kommer in och talar om att här kunde de inte gå, utan över åkern på andra sidan huset. Likadant skulle det bli på grannens. Vi skulle alltså få en lång bit att gräva för hand och kabeldragning runt om huset! Vad gör man?

Gick ut och presenterade mig – områdesrepresentant och styrelseledamot och undrade om man inte tänkte gå där det var stakat? Njaa, där var det nog berg… Men på grannens är det otänkbart att gå på något annat ställe än det stakats, sa jag, som efter många om och men kommit överens med granfrun, 85+, var det skulle grävas. Hon hade efter tio förklaringar kommit hit och frågat så att de inte skulle gå på andra sidan huset.  Kan ni tänka er, grävaren var en medgörlig kille. Han fann en väg förbi berget och sedan blev det blev grävt där det stakats ända fram till kontorsväggen. Jag tror inte att de grävde upp en enda tulpanlök för sorkarna heller.

Sen blev det mycket folk som kom till grävstarten med den trehövdade spaden och jag bryggde kaffe i massor till ”fibertårtan”. Highland cattle boskapen var med och inspekterade…

I dag kom jag på benen tidigt, ut och talade med grävarna var man skulle gå in till sommarstugeägarna och vilka som skulle med. Väl hemkommen kom jag på att jag skulle ringa och kolla så att inte en sommarstugeägare jag inte fått besked om skulle vara med. Det skulle han! Grävarna fick besked just innan de skulle dra slangen…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0