Lukas, Swedenborg och Kafatos

Novembermörkret sänker sig allt tidigare och tidigare. I går var det allhelgonadag och eftersom enav mina mostrar gått bort under året var vi i Mo kyrka. Jag är väl inte så mycket för förändringar, och att Fader Vår var ändrat och församlingen nu skulle läsa den nya versionen passade mig dåligt. Annars brukar jag läsa med i Fader Vår eftersom jag är dålig på att sjunga med i psalmerna.

Men prästen hade ett bibelord, hämtat från Lukas 20:38 där Jesus sade:: "Gud är inte en gud för döda, utan för levande, ty för honom är alla levande". Jag tar detta som intäkt för att medvetandet lämnar kroppen när vi dör. Det finns heller inte så mycket i bibeln eller någon annan religions skrift som talar emot detta.

Jag citerar gärna Emanuel Swedenborg: "Att människan efter döden är i besittning av alla sina sinnen och av varje minne, tanke och känsla som hon åtnjöt i världen och att jon inte lämnar någonting kvar förutom sin jordiska kropp".

Sedan måste vi levande bokföra för momsen och jag jobba vidare med Power Point för ett bra föredrag till måndag och sen på bokmässan i Karlstad 15-18 november. Jag är i alla fall glad för mailen från Eve Isham, Gustav Bernroider och Menas Kafatos, som alla skall vara med i nästa bok om Consciousness!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0