Nobel och kvinnor...

Kung Bore håller oss fortfarande i sitt grepp. Men jag undrarallt litet grand över de gamla tecknen, ”Anders braskar – julen slaskar” heter det ju. Och på Anders-dagen 30 november hade kylan börjat.
Själv har jag bokfört i dag men annars håller jag på med min vanliga före-jul syssla. Jag sorterar papper! Till midsommar och jul brukar jag nämligen gå igenom och sortera upp alla papper i mina pappershögar. Jag är nog ganska (mycket) slarvig av mig för när jag håller på med en sak läggs pappren i en hög, jag hinner liksom inte sortera dem. Sen kommer nästa och nästa… och nästa…allt läggs på hög tills jag sorterar upp det. Det är det jag håller på med nu. Men det är på sätt och vis roligt för man får en återblick i vad som hänt det senaste året.
I morron är det Nobeldagen och som vanligt är det ont om kvinnor bland pristagarna. Det är åtminstone tre kvinnor jag skulle vilja förära ett Nobelpris om tiden nu kunde gå bakåt, nämligen Lise Meitner (judinna i Tyskland under världskriget) som upptäckte mekanismerna bakom atombomben, medan Otto Hahn tog hem Nobelpriset för detsamma. Nästa pris skulle jag vilja ge till Rosalind Franklind för upptäckten av DNA och litteraturpriset borde självklart någon gång ha tilldelats Astrid Lindgren!
Sen tycker jag självklart att årets pristagare är intressanta, åtminstone i fysik och kemi. Nobelpriset i fysiologi eller medicin 2012 har ju tilldelats John B. Gurdon och Shinya Yamanaka för upptäckten att mogna celler kan omprogrammeras till omogna, som i sin tur kan utvecklas till kroppens alla vävnader. Detta har revolutionerat vår syn på cellers och organismers utveckling.
Robert Lefkowitzs och Brian Kobilkas arbeten har varit centrala för förståelsen av hur G-proteinkopplade receptorer fungerar. År 2011 satte dessutom Brian Kobilka kronan på verket; hans forskargrupp presenterade en bild av en receptor fångad i samma stund som den aktiveras av ett hormon och skickar en signal in i cellen. Denna bild är ett molekylärt mästerverk; ett resultat av decenniers arbete.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0