Alla människors lika värde

Lördagens ”Här är ditt liv” med Lena Maria Klingvall, var verkligen en höjdare. ”Jag föddes vid rätt tid”, sa Lena Maria. ”Tidigare skulle jag ha lämnats bort och hade jag fötts senare hade jag valts bort”.  Tankeväckande, inte minst inför aborter som rutin av handikappade foster.

 

Hundra miljoner japaner vet vem hon är och beundrar henne och budskapet ”Alla människors lika värde”. Ett budskap som hjälper i japanska skolor, där mobbning – liksom i Sverige - är ett stort problem.

 

Men då måste man själv efterleva vad man säger och inte som Rödakorsordföranden Bengt Westerberg gjorde när han var folkpartiledare, resa sig ur TV-soffan när Bert Karlsson kom in.

Detsamma upprepades nu när Lars Ohly vägrade gå in i sminklogen för att Jimmy Åkesson var där.

 

Eller som andra partiledare, börja fundera på att göra om reglerna så att inte Sverigedemokraterna skulle få några utskottsplatser. I så fall värderas ju inte alla röster lika! Och alla människor är inte lika värda! Många invandrare försvarar också Sverigedemokraterna och har kanske som den kristne syrier som blev brutalt nedslagen, röstat på dem.

 

 Man kan tycka hur illa som helst om SD:s politik men i en demokrati måste alla röster värderas lika! Annars lever vi inte upp till budskapet om ”Alla människors lika värde” och kan inte kritisera dem som mobbar. Våra barn gör som vi gör oavsett vad vi säger!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0