Carpe diem och Vasalopp

Oh, vilken underbar dag! Vasalopp, vilket vårtecken också. I vanlig ordning tar jag min kaffekopp med mig ut. Solen börjar komma upp. En hackspett trummar i lönnen och korparnas rop hörs i sydost. Är det orrspel jag hör i fjärran?


Carpe diem, fånga dagen, kommer från Horatius (65-08 f Kristus). Många författare har använt sig av dessa ord. Fånga dagen, ge ditt liv det lilla extra. Det är starka ord. En lärare använde dessa ord för att lära sina studenter filosofi. Han deklamerade: "Livet är kort, vi blir mat åt maskar och lever bara en kort tid här på jorden". Denne lärare var fixerad av den korta tid, som vi människor lever. Hans elever hade inte tänkt i dessa banor och hade inte så lång tids erfarenhet heller. Skillnaden mellan generationerna stod ganska klar. Han sade åt sina studenter att låta väggarna tala medan han ljudligt viskade: "Carpe diem, Seize the day, Make your lives extraordinary". Han ville att de skulle höra väggarna tala.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0