Tredje världskriget

Jag vet inte varför, men jag kommer att tänka på Egyptenresan.

Den morgonen jag skulle åka, hade ett Egyptiskt flygplan störtat. Men min man skruvade ned ljudet på TV:n, så att jag inte skulle höra. Han ville inte oroa mig. Jag skulle ju just åka med ett egyptiskt plan. Min man skjutsade mig till bussen - till Stockholm och Arlanda. Men det satt två kvinnor bakom mig. De pratade ljudligt om nyheterna och förfasade sig över det hemska med utländska flygplan. Ändå förmådde de inte skrämma mig. Detta var ingen vanlig resa. Det var en resa med Helena Montelius. På dataskärmen såg jag att vi flög över Istambul. Långt under mig såg jag ljusen från en stad.

Nästa morron flög vi till Luxor och åkte buss vidare till Assuan.
Det var inte utan att jag kände historiens vingslag när vi besökte Philaetemplen och Isistemplet. På kvällen besökte vi Assuans berömda basarer. Svartklädda unga flickor med små barn på armen bad om en slant. Jag förhärdade mig. Men så var det en liten grabb som sprungit framför mig hela tiden. Till slut gav jag honom en sedel. Men det skulle jag nog inte ha gjort. Han blev nedslagen av en större grabb och blev av med sin sedel. Men då kom de vuxna och blandade sig i. Oj, oj oj, detta var början till tredje världskriget. Jag försvann snabbt därifrån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0